2 Läs mer >>
Sitter på Salt Lake city flygplats, free wifi it is! Yey! Kommer spendera 24 h på flyg och flygplatser, och flyger även 1 h bakåt i tiden till San Francisco och därefter framåt i tiden 9 h. Uh!

Hoppas nu för allt i världen att inte vulkanen på Island får ett utbrott så att vi blir fast på någon flygplats någonstans och ej kan flyga vidare! usch. Vore segt!

Ska se om vi kan uppgradera våra flygbiljetter till economy + på den 11 h långa flygningen från San Francisco till Danmark. Vi hade econony + på flyget hit (utan att betala extra då det inte fanns någon plats på vanliga ekonomi platsen) och insåg att det är väl värt det extra benutrymmet och den extra lilla lyx det innebär att betala 500kr extra!

Sjukt nöjda med resan, men ska även bli gött att komma hem. Ca 750 mil blev det på vägarna här borta, men vi har ändå spenderat många nätter på samma ställe, så det har varit väldigt avkopplande trots allt!

Hoppas, hoppas

4 Läs mer >>
Ja, på vägen från Sedona så stannade vi till vid Grand Canyon, igen. Vi hade permit för att vandra hela vägen ner till Colorado River, tälta där och sedan vandra upp igen, men vi valde att inte göra så pga ömma knän och ryggar. Men vi gick ca 1,5km till första avsatsen i alla fall! :)

Vi gick ju ner för 4 år sedan, mer om det kan ni läsa om tidigare i denna blogg.
Ops, glömde jag säga att vi sen dess har burit dessa? ;) ...och Hur brun är inte Andreas då? Jag ser ju likblek ut, men det går väl i släkten Collvin, eller vad säger ni andra Collvinare? :)

16 augusti - Grand Ca...

Eftermiddagspromenad

Pool

Bor nu i OS-byn för år 2002. Igår kväll tog vi även det stora steget upp på prispallen och annonserade oss själva som vinnare. Tjoho! Anja Pärson fanns med som medaljör två gånger och Richard Richardsson fanns med en gång, om jag lyckades läsa och minnas rätt! Coolt!Idag tog vi bilen de ringa 5 minuterna till backarna för lite summer activities. Åkte således lift upp och sedan spenderade vi några minuter i en av världens längsta rutschbanor, ca 1 km lång. Fanns även massor av annat att göra, men vi tänkte istället lata oss vid hotellets pool. Nice!
Här kan ni se en film från rutschkanan, dock inte vi som åker. http://www.parkcitymountain.com/site/summer/activities/alpine-slide/index.htmlVi har även varit i Grand Canyon. men bilderna därifrån ligger på kameran och för att visa er dem så behövs datorn, men det är mer än sällan som jag får låna den av andreas nu för tiden! ;-)

OS 2002

4 Läs mer >>
Upptäckte att ett träd fallit över promenadstigen när vi promenerade tillbaka från poolen.

Zoo animal cracker - var tvungna att prova efter att ha sett dem i någon film, de smakade vanilj.

Ovan: Ett besök till Montezuma Castle - här bodde de tydligen för många hundra år sedan och vi fick inte ens komma nära för att uppleva det på riktigt. En liten besvikelse.

Nedan: omgivna av dessa berg här i Sedona. Fint är det!

Stannade till vid en bensinmack, för att tanka först och främst, men även för att inhandla lite nödvändigheter... Bland annat en skorpionklubba som enligt kassören skulle vara riktigt god - inte saften i klubban, men själva skorpionen. Helt ärligt så har vi fortfarande inte vågat smaka...

Bevittnade en solnedgång vid hotellet.

Tog en sväng till Meteor Crater, den Bäst bevarade och Först bevisade Meteor kratern i världen. Vet ej om det stämmer, men enligt de själva är det så. Coolt var det i alla fall. Tror att den var 1,5km i diameter och meteoren som slog ner var ca 45m vid nedslaget. Kan minnas fel, dock...

Monsunregnet som härjar här och var, vart vi än är. Tydligen är det Monsuntider just nu.

På vägen hem från Meteor Crater så gjorde vi, som så många andra gånger, ett spontanstopp, Den här gången blev det till Walnut Canyon ntl parc. Lite häftigare än Montezuma, om ni frågar oss, då vi fick komma närmre allt och uppleva husen i bergen på riktigt. Gick en trail på ca 1,5 km och upplevde både det ena och det andra...

Hade ingen aning om att det fanns kolibrier i Arizona, men tydligen...! Snabb rackare den där.

Ödlor har vi sett massor... De skrämmer oss alltid när de rör sig vid sidan om våra hikingtrails. Kan ju vara en orm...

Nämen titta, där var det ju en orm!

Ännu en solnedgång.

Andreas i sin nya Alien-tröja och en öl! Ops, får inte glömma cowboyhatten!

Hmm... det här är en ovanlig syn. Madde med en öl...

Aitch!! Den dumma ölen skadade mitt öga! Ska aldrig mer...

Råkade gå förbi den här på en vanlig liten kvällspromenad. Alldeles intill hotellet, men ändå har vi inte sett den förrän efter 5 nätter här borta...

Vi bor nära en liten flygplats. Mestadels lyfter småplan och helikoptrar härifrån. En helikoptertur på 20 minuter skulle kosta ca 500kr/person kollade vi upp. Lockande, men har inte blivit av...

I morgon lämnar vi dock Sedona och drar norröver. Vi har fortfarande inga direkta planer, bara några diffusa planer som säger Grand Canyon och Antelop Canyon, men vi har fortfarande inte funderat ut det hela än. Men ingen brådska, vi ska ju inte vara härifrån förrän kl.11 i morgon! :)

Bildbomb

0 Läs mer >>
Sjukt fint och spektakulärt väder vi får vara med om här. Gick precis ut för att hämta tvätten i närliggande laundry room, en ljummen kväll, vindstilla, tyst och långt bort i fjärran lyses himlen upp av hundratals blixtar som färgar molnen i alla dess olika nyanser av grått med inslag av gult. Hos oss är det dock alldeles tyst. Ljummet. Stjärnklart. Beundransvärt. Tog en extra lång omväg till tvättrummet, förbi utkiksplatsen alldeles intill, här högt upp på vårt berg, för att beundra spektaklet. Ingen kamera följde dock med för att föreviga ögonblicket, men likväl finns det förevigat i våra minnen! Fint skrivet, eller hur! ;-)

Häromkvällen kände vi oss lite busiga då vi satte på oss badkläder, smög ut i den mörka natten, med regnets svalkande droppar mot vårt skinn och åskan mullrande i fjärran, till den varma upplysta bubbelpoolen. Fint att sitta där i värmen och i ljuset av intilliggande lyktor se himlen lysas upp och samtidigt lyssna på mullret. Tur vi även tog med en badboll så att Andreas slapp bli uttråkad snabbare än snabbast!

Idag körde vi 2 h till Phoenix för att besöka Wet n' wild park, men något hade blivit tokigt, parken var stängd. Antar att jag hade kollat fel på Uppe tiderna, men jag brukar väl inte vara så tokig att jag såg helt fel på vecka, eller brukar jag det? hm... jaja, det var bara att åka hem igen. 2 h bilfärd tillbaka till Sedona. Fick i alla fall se "riktiga" kaktusar, så som man föreställer sig dem; höga, taggiga och med en massa armar.

Väl hemma så promenerade jag ner till poolen, men en bra bok, medan Andreas stannade kvar på vår uteplats med sin dator, troligtvis kollades det på någon politisk gubbe som pratade om libertarianism eller något liknande. Troligtvis var min bok bättre i vilket fall! Puss på dig älskling! ;-)

...Andreas gjorde mig i alla fall sällskap de sista 10 minuterna nere vid poolen innan vi bestämde att det var dags för middag och tvättning. Laddade maskinerna och promenerade över till närliggande restaurang, beställde mat; lax med bakad potatis samt hamburgare, promenerade tillbaka och upptäckte en tarantella på marken. Eller ja, vi visste inte då att det helt säkert var en tarantella, men vi slog upp det på internet och ja, det var nog det. Den var dock överkörd, kanske till och med av oss, men i så fall var det inte med mening! :O :'(

Här kommer i alla fall lite bilder från mobilen, systemkameran har fått stanna hemma en del det senaste, men visst har vi även bilder på den som bör laddas upp snart. :-)

Väder, kaktusar, tara...

1 Läs mer >>
Tog en morgonhike på ett spår som jag, Madde, trodde skulle vara max ca 3 km, men vi var hemma först efter 2 h och då "genade" vi ändå upp över ett berg för att slippa gå hela vägen till ursprungsplatsen. Tokigt det blir ibland, men fint var det. Och varmt. Svalkar oss just nu med kokosglass! Mamma, du hade älskat kokosglassarna här, de bästa jag ätit och med en massa kokosstrimlor i!

Hur kan 3 km ta 2 h?

0 Läs mer >>
 Idag, efter en sen frukost, frågade Andreas om vi skulle ta en promenad. "Självklart!" - svarade jag, trots mullret i fjärran och tänkte lätt för mig själv att vi tar en liten lätt lagom promenad och satte således på mig mina sandaler för inte-gå-så-långt-bruk. På vägen avslöjade dock Andreas att hans plan var att vandra den 30 minuter långa vägen ner till staden. "Jahopp" - tänkte jag och tittade ner på mina inte-gå-så-långt-skor och funderade över hur ont det skulle göra i fötterna. Vägen ner gick bra, det var ju nedför och vi fick se många fina vyer över bergen.

Väl nere i centrum ägnade vi några minuter åt att spana efter den enda Mc Donaldsskylten i världen som ska vara blå då den inte får sticka ut för mycket från landskapet, men vi släppte tanken på det och styrde istället skutan mot något vi tidigare inte testat, men som vi definitivt kommer att testa igen under vår vistelse här i Sedona. Kan dock inte komma på vad stället hette och har även försökt att smygtitta på bilderna vi tog, men kan bara se halva namnet: ...iney´s frozen yoghurt. Självklart har vi testat Frozen yohurt tidigare, men inte här. Stället var rent och snyggt och jag gillade deras affärsidé att man själv fick ta en mugg, fylla upp med all frozen yoghurt man ville ha (fanns många olika smaker), all topping man ville ha (färsk frukt, såser, strössel m.m.) och därefter vägdes alltihop och så betalade man efter det. Mm.. Yummi! Kokos och blåbär blev favoriter den här gången!

Sitter som många gånger förut på min terrass och tittar ut på pågående åskoväder, inte det första idag och säkerligen inte det sista. Ätit banan och alldeles för starka Cheetos. Snart dags för middag hoppas jag, när Andreas vaknar, den sömntutan! Det var visst jobbigt att promenera! ;) ... och ja, fötterna smärtar lite. Lagom mycket så att man åtminstonde känner att man lever!

Hiking och Frozen Yog...

0 Läs mer >>
I mitt fall har jag nyinhandlad mat från Whole Foods i min mun, vilket efter veckor av continental breakfast på motellet lätt kan jämföras med guld! Mm!

Whole Foods är för övrigt en kedja som vi gillar och därför ofta söker oss till. De promotar en hälsosam livsstil och säljer endast naturliga och organiska produkter med den högsta möjliga kvalitén (enligt de själva, för vad vet jag...). Oftast supergott! De väljer även närproducerade produkter.

Så det är perfekt att vi har kyl och frys på rummet så att vi har kunnat inhandla lite mat till resten av veckan här!

När det gäller mat i övrigt här så är det så sjukt mycket färgämnen i allt man köper, inte ens "vanlig" Fanta ser ut som vanligt Fanta då dem är mycket fylligare i färgen och det gäller allt här. Säljer kanske bättre om det är färgstarkt?! Vi skulle fylla på våra muggar på Burger King en dag, i en sån där automat ni vet där man kan välja och fylla på själv?! För det första så smakar ju alla drickor klor då det bara är ett smakämne som de blandar ut med deras klorsmakande kranvatten, för det andra så var det färgstänk på insidan av muggen av alla färgämnen. Borde tagit en bild på det så att ni hade fått se...

Men det är klart, går man till finare (dyrare) ställen än snabbmatkedjorna så går det väl ibland att få hyfsad mat och dryck. West Shore i Lake Tahoe hade superfin mat och även restaurangen i Lake Havasu City hade bra mat och dryck.

Morgonstund har guld ...

0 Läs mer >>
Fast det var efter det här!

Det kom regn.

Svettas som en tok här i solen. De mörka molnen drar visst förbi längre bort.

nu...

0 Läs mer >>
... och slagit oss ner i vår lilla "lägenhet" med terrass. Vi bor högt upp på ett berg så några hundra meter bort är utsikten fantastisk! Tror vi, vi har ännu inte spanat in stället mer är från vägen när vi körde hit! Fantastiskt fint! :-)

Här sitter jag i alla fall nu i 30+ grader på min terrass och lyssnar på mullret i fjärran. Thunderstorms utlovas varje em/kväll i några dagar! Det finns även pool och bar här som bör spanas in om en stund när vi kommit tillrätta!

På plats i Sedona

0 Läs mer >>
Vi drog alltså från kusten, då det mest var grått och disigt med ca 15-22 grader. Jobbast var nog ändå tanken på att det bara på andra sidan bergen, någon mil inåt landet, så var det alltid solsken och ca 35 grader. Alltså bara en mil bort! Så vi drog en dag tidigare än beräknat, vi skänke resterande 200kr som vi redan hade betalat till campingen, men vadå. Nu har vi i alla fall solsken. I går hade vi som mest 43,3 grader... Lite lagom hett vill jag säga. Vi är egentligen på väg mot Sedona, har redan bokat in oss på ett motell för 6 nätter. Tänkte slappa lite där, göra dagsutflykter m.m. Men vi mellanlandade här i Lake Havasu City. 41 grader i luften. Finns en "fin" sjö här som vi badade i, ca 30 grader i den. Frågade ett par efter rekommendationer till en bra grillrestaurang och promenerade därefter över London Bridge till en fin restaurang med utsikt över vattnet.

Lake Havasu City

Vi drog. Gifte oss på...

0 Läs mer >>
När man helt plötsligt ser zebror, många, många zebror på den stora slätten, med de stora, stora bergen i bakgrunden... då börjar man att fundera... När man sedan under en hikingtur i solnedgången läser om att det ska finnas en viss typ av Lion på de stora guldiga kullarna runtomkring oss. Ja, då funderar man ytterligare.

Obs, lånad bild på zebrorna i San Simeon från google, då vi mitt i all chock missade att slänga upp kameran.

Hikingen var väldigt vacker, men då vi begav oss ut utan att egentligen veta någonting om hur lång trailen var så snurrade många tankar:

"När går solen ner?"
"Är Lejonen farliga?"
"Hur stora är lejonen?"
"Borde vi vända om?"
"Hur lång är trailen?"
"Har vi gått mer än halvvägs?"
"Borde vi verkligen gått ut?"
"Vilket håll är Hem om mörkret gör inbrott?"'
"Ahhh!"

Jag gillar den där färgglada filuren mest! :) Han är väldigt fin han! :)