Somewhere in Oregon



Sitter med en Bud Light Golden Wheat och blickar ut över en håla i Oregon. God öl. Light beer brewed with coriander and citrus peels *skål*. Jag ser Chevron (bensinstation), McD (donken...), IHOP (International House of Pancakes), Denny's (diner place), lite andra motell samt ställen att käka på, när jag blickar ut från det Super 8 vi tog in på för en stund sedan. Det är både charmigt/tråkigt/smidigt med franchising america. De kedjor som lyckas sälja in sina idéer och koncept, vare sig det rör sig om mat, möbler eller elektronik, drar lätt blickarna till sina billboards, när man rullar in från the highway. Man vet vad man får Punkt

De senaste dagarna har vi kört en hel del. Sjukt vacker natur på många ställen. Vi har sett monstruösa redwoodträd varvade med gigantiska stenbumblingar, när vi tagit oss från norra Kaliforniens nationalparker till Oregons svalkande kuststräckor, längst med highway 101.

San Francisco också, icke att förglömma. Vi var, som Madde redan berättat, vid Golden Gate och njöt av utsikten över bron, staden, vattnet, månljuset. Helt perfekt. Efter att ha snurrat runt ett tag i downtown och i Berkley hittade vi rätt, och det var nog bara bra att mörkret hade lagt sig...

Chevron som jag nämnade tidigare, bensinstationen, tankar åt en såg jag nu när jag kollade ut. De har killar som springer fram och tillbaka mellan pumparna och både tankar, tvättar rutorna och rent allmänt servar bilarna som stannar till. Nåt man inte ser i Sverige alltför ofta.

Vi har äntligen fått tag på en Canon Rebell T2i (EOS 550d i Europa). Den här kameran har vi letat efter på  Wallmarts, Targets och andra butiker med elektronikavdelningar, utan framgång. T1i och andra något enklare kameror har det funnits gott om, men den vi var på jakt efter var Inte lätt att finna. Dot Dotson's, en affär som vi tidigare idag var inne på, var extremt custom minded och ringde runt till en massa ställen, och hittade ett som hade den, Best Buy. Bad dem lägga undan en. En stund senare var vi där och plockade upp den, tillsammans med ett zoomobjektiv, minneskort och väska. Har satt batteriet på laddning, ska strax ut och testa. Woho!

Just det, kommer på mycket som hänt sen senast jag skrev nåt här; såg Google Street View-bilen i San Francisco, vid två tillfällen. Har dock inte lyckats hitta mig och Madde på Streetview, men återkommer om detta, om jag skulle hitta oss ;D De kanske redigerade bort mig, eftersom jag pekade på den, när jag skulle visa Madde, vilket förmodligen inte är alltför ovanligt, haha. Vi strosade mest runt, stack till Fisherman's Wharf ute på Pier 39, klassiskt turistställe. Massa butiker. Jag som gillar t-shirtar med grupper som Pink Floyd, Nirvana, Rolling Stones, etc hittade en hel del godsaker. Spelade bort 140 spänn på en ett spel där man kunde vinna en Wii och en IPad. Jag och Madde var ruskigt nära två ggr, men nope. Spatserade ett par kvarter genom Chinatown, som ska vara världens största, utanför Kina då, givetvis... Manhattan har en riktigt stor en också. Vi letade efter elektronikaffärer, men såg mest frukt- och grönsaksstånd, och en del fiskar som låg och sprattlade i stora kar. Färsk fisk for sure. Turistfällorna nere vid Pir 39 åsido, San Francisco är en riktigt mysig stad, som sprudlar av liv och rörelse, bokstavligt talat. Folk här är måna om sin hälsa, vilket man inte minst märker av ute på gatorna där man delar plats med en massa löpare och cyklister. Gött. Nåt Alcatraz blev det inte denna gång, förresten, då hade vi behövt boka biljetter ett par, tre dar i förväg. Klantigt av mig, hade ju läst om detta tidigare. Var ju där senast, men Madde hade gärna sett det.

Natten till idag bodde vi på ett mysigt ställe. Billigt, bra standard, samt grym utsikt över havet. Kommer inte ihåg vad stället heter, men det var inte nåt av de klassiska, Super 8, Motel 6, Quality Inn, osv. Vi pratade en bra stund med ägaren. Boundade lite, då vi kom in på världen i stort, politik, USA, då och nu, musik, etc. Detta var i Port Orford, som ligger så långt västerut man kan komma i USA, om man bortser från Hawaii och Alaska. Nu är vi strax utanför Eugene, 25 mil senare. En bit inåt landet. Har inget planerat för morgondagen. Lär ju åka runt och plåta en hel del, nu när vi skaffat en bra kamera. Kanske tar oss ut mot kusten igen, eller så kör vi "fågelvägen" mot Portland, Oregons största stad. Misstänker att vi är max 30-40 mil därifrån.
















Kommentera här: