Pismo Beach - fyrhjulingar



Vaknade, käkade, kollade upp några olika uthyrningställen, hit the road. Körde 15 mil. Jag som trodde att vi i princip var där... Kanske en av Kaliforniens alla långlånga stränder? Anyways, Arnie's anlitade vi senast, så dit stack vi för att pröva lyckan. De hade hyrt ut allt, så vi stack till grannfirman, BJ's, 5 meter bort. Samma priser och likadana quadbikes, så det spelade ingen roll. Vi hyrde en  400 cc och en 250 cc. Jag ville ha lite mer kraft den här gången, så tänkte att 400 kubik vore bra. Manuellt växlad, lådan specad som på en MC, så var välbekant. Den lite mindre 250-kubikaren är halvautomatisk, så den är bara att kliva på och växla upp och ner utan koppling. Fyllde i alla papper, som avsäger oss rättan att stämma dem, etc, etc. Fick hjälmarna och tog bilen ett par km ner till stranden, där en kille stod och väntade på oss, för att skjutsa ut oss till våra fordon. Hoppade upp på dem, och efter en kort genomgång var vi på väg. På stranden gäller 15 miles per hour. Polisen patrullerar ständigt den begränsade vägsträckan. När man har kört ett par minuter åker man ut på the free zone. Där finns, som det låter, inga hastighetsbegränsningar. Det som dock gäller är att man ska ha en flagga på sitt fordon, vilket kan vara en dirtbike, quadbike, Hummer, hemmabygga, etc, etc. Alltså fordon som väger allt mellan 50 kg till 3-4 ton. Så det gäller att man syns bland de höga dynorna. En hjälm på huvudet var det också lag på, annars är det fritt att leka.

Vi körde en timme, en och en halv. Sen åkte jag utför en brant backe och lyckades få i fel växel när jag skulle gasa på. Fyrhjulingen dog och jag fick inte igång den. Fick hoppa upp på Maddes, köra tillbaka, och hämta en av killarna borta på BJ's, några km bort. Området man kör omkring fritt på är riktigt stort. Så fram och tillbaka igen, till Madde som stod och väntade. Den sparkade igång med en gång. Bensinen hade börjat ta slut, så fick ge mer gas. Vi körde tillbaka, då våra 2 timmar snart hade gått. Jag var nöjd, men Madde hade nog velat köra mer, då hon kände att hon vågade ta ut svängarna mer och mer.





Kommentarer:

1 Madde:

skriven

Haha, fast jag är egentligen också nöjd. Blev kall när jag fick sitta och vänta i ca 30 minuter i blåsten, dessutom fick jag ju en blåsa på tummen efter att ha åkt. :) Så jag är nöjd, men visst hade det varit kul med lite tid till ändå! :D

Kommentera här: